להצעת מחיר התקשרו עכשיו 073-7841411
חיפוש
דלג על חיפוש
תפריט
    tip

    שלבי השינה

    ישנם חמישה שלבי שינה, 1 עד 4 שהם שלבי NREM (Non REM) ושלב ה-REM (Rapid Eye Movement). בדרך כלל כאשר ישנים עוברים דרך כל השלבים בדרך לשינת REM, ואז המחזור הזה מתחיל שוב מהשלב הראשון. כל מחזור שינה כזה אורך בין 90 ל110 דקות. המוח מתנהג בצורה שונה בכל אחד מהשלבים האלה, בחלקם יתכן והגוף שלכם יזוז ובאחרים הגפיים שלכם יהיו חסרות תנועה.

    שלב 1:

    השלב הראשון בשינה הוא שלב השינה הקלה, אתם חווים הסחפות פנימה והחוצה משינה וניתן בקלות להעיר אתכם. תנועת העיניים והגוף שלכם מאיטה. יתכן ותחוו תנועות חדות ופתאומיות של הרגליים או שרירים אחרים. תנועות אלה נגרמות עקב גירוי ספונטני של האזור המוטורי של המוח.

    שלב 2:

    כמחצית מזמן השינה אנו מבלים בשלב זה, במהלכו תנועת העיניים נפסקת וגלי המוח (מדידת רמת הפעילות במוח) מאיטים. ישנם גם פריצות קצרות של פעילות מוחית מוגברת הידועים גם כ-כישורי שינה.

    שלב 3:

    השלב השלישי הוא השלב הראשון של שינה עמוקה. גלי המוח עם תערובת של גלי דלתא איטיים, וגלים מהירים יותר. במהלך שלב זה של השינה יכול להיות קשה מאוד להעיר מישהו. אם אתם מתעוררים במהלך שלב זה יתכן ותרגישו חלשים ומבולבלים למספר דקות.    

    שלב 4:

    השלב הרביעי הוא השלב השני בו אנו בשינה עמוקה. שלב זה מאופיין בכך שהמוח יוצר גלי דלתא איטיים כמעט באופן בלעדי. כמו בשלב השלישי גם פה יהיה קשה להעיר מישהו משנתו. שני השלבים האלה הכרחים להרגשה רעננה בבוקר, אם שלבים אלו יהיו קצרים מידי תרגישו שהשינה לא היתה מספקת.

    שלב שינת REM או ריצוד עיניים מהיר (תנועת עיניים מהירה):

    שלב שינת REM הוא השלב בו חלימה מתרחשת. כאשר נכנסים לשינת ריצוד עיניים מהיר הנשימה נעשית מהירה שיטחית ולא סדירה. העיניים שלכם יזוזו במהרה אך הגוף שלכם נהיה ניח. מתרחשת עלייה בקצב הלב ובלחץ הדם. במבוגרים כחמישית מזמן השינה הוא זמן שינת רע"מ ומעט יותר עבור ילדים. שלב שינה זה שכאמור הוא השלב בו חולמים מתחיל כ70 עד 90 דקות מהרגע שנרדמים. במחזורי השינה הראשונים שלב זה של שינת רע"מ קצר. לקראת הבוקר שלבי השינה העמוקה מתקצירים ושלב זה מתארך.           

    חוקרים לא לגמרי מבינים את שינת הרע"מ והחלומות אך יודעים כי הם חשובים ביצירת זיכרונות ארוכי טווח. כמו כן אם שלב שינת ריצוד העיניים המהיר נפגעת מחזור השינה הבא יכול להיות מעוות ולא לעבור דרך כל השלבים אלא לקפוץ ישירות לשינת רע"מ עד להשלמת הפער.

    עבור לתוכן העמוד